Zorbs: radīšanas vēsture, jautājumi un atbildes

Pārsteigt Jaunzēlandes iedzīvotāju ar ekstremālām izklaidēm gandrīz nav iespējams. Tarzāna virve, motorlaivu ralliji, apvidus kartingu sacensības – tās ir parastas Jaunzēlandes izklaides. Nerunājot par daivingu, deltaplanierismu, klintu kāpšanu vai slēpju fri-raidu.

Neskatoties uz to, Endrju Eikeram un Dveinam van der Sljusam sanāca veikt revolūciju. Piedzīvojušie mūžzaļo sālu iemītnieki izvietojās rindā, lai izjustu ZORB – viņu tautiešu jauno izgudrojumu.
Zorbinga vēsture aizsākās pludmalē, turpat, kur bezdarbnieks Endrju un aizsardzes uzņēmuma darbinieks Dveins sapņoja par naudu un slavu. „Mums gadījās pa rokai kāds žurnāls, kurā bija raksts par Leonardo da Vinči”, atceras Endrju. „Ar to arī viss sākās. Vienkārši paskatījāmies uz zīmējumu un mums kļuva skaidrs, kurp tālāk virzīties. Runa ir par cilvēka attēlojumu caurspīdīgas bumbas iekšienē. Kā uzsver Endrju un Dveins, mākslinieks bez zemūdens laivas un helikoptera ir mēģinājis uzkonstruēt neko citu, kā zorbu. „Iedomājoties vien kā cilvēks šajā bumbā ripo no tuvākā uzkalna, mēs sapratām, ka esam uz pareizā ceļā”, stāsta izgudrotāji. – „Atlika tikai panākt, lai bumba darbotos”.

Dveins un Endrju ilgi strādāja.

Adrenalīns, drošība, vizuālais baudījums – tā tika noformulēti pamatuzdevumi. Paralēli tika strādāts. Rezultāts – divas piepūšamas kameras, abas ar karkasa rāmi. Dveinam – maza, bet Endrju – milzīga. Divas bumbas –liela un maza. Ko ar tām tālāk iesākt?
Atsevišķi tās nekur neder… Bet kopā? Kopā?!
Ir notikusi revolūcija!

Pēc pāris dienām radītāju priekšā stāvēja milzīga, caurspīdīga bumba ar iekšējo kameru pasažierim.
Izturīgs polimērs un tērauda konstrukcija garantē drošību. 70 centimetru gaisa spilvens aizsargā no ievainojumiem, bet speciāls piekars fiksē otru kameru iekšpusē. Teorētiski pasākums ir izdevies.

Ir pienācis laiks testiem … Par pirmajiem zorbonautiem kļuva paši dibinātāji. Sakumā, ierāpušies Zorbā, viņi staigāja un skraidīja, kā vāveres ritenī. Pēc tam iedrošinājās piepildīt sen gaidīto sapni – nolaišanos no kalna. Izjūtas pārsniedza visas cerības.

Pirmā doma bija pārdot izgudrojumu kosmonautu sagatavošanas centram: Noslodzes, kas rodas bumbas griešanas laikā šķita viņiem pilnīgi kosmiskas! Bet, pēc testiem ar draugiem un paziņām, viņi saprata, ka iespaidi ir stipri pārspīlēti, un nonāca pie slēdziena, ka zorbings ir tautas izklaide.

Un tomēr, pirmā zorba oficiāls izgudrotājs ir nevis abi jaunzēlandieši, bet francūzis Žils Ebersols (Gilles Ebersolt). Tieši viņš jau 1973. gadā izgudroja un patentēja piepūšamu sfēru La Ballule (šo vārdu var tulkot kā „balons ar šūpuli”, t.i. piepūšama bumba ar stiprinājumu pasažierim. Uz dīvaino jautājumu „kas tad īsti skaitās bumbas izgudrotāji (sauksim to par „Zorbu” vai „Ballule”) – jaunzēlandieši 90. gadu vidū vai fraucūzis 70-to sakumā” ir vienkārša atbilde: 2002. gada vasarā starptautiskā tiesa galīgi atzina Ebersola autorības.

Pasaules pirmā Zorba izgudrotājs dzimis 23. maijā 1957 gadā Nantē.
Reiz pie Žila atnāca viņa trakie snovborda draugi un pajautāja, vai viņš var izdomāt tādu veidu, kā nolaisties no kalna, kas sajūtu ziņā, adrenalīna līmenī un izcilumā var konkurēt ar sniega dēli? Un tad Žils piedāvāja viņiem nolaisties no kalniem milzīgās piepūšamas bumbās. Ekscentriskais students-arhitekts izcēlās ar tieksmi neparastu piepūšamu konstrukciju radīšanā. 80-to gadu sakumā Ebersols organizēja La Ballule piedalīšanos filmā Apocalypse Snow, kas palikta par kulta video snovborda ekstrēmistiem. 1980. gadā izgudrotājs palielināja bumbas diametru līdz 4 metriem, bet 1985. gadā līdz 6 metriem.

Šādā bumbā viņš nolaidās no 10 metrus augsta ūdenskrituma, bet pēc tam – no Fudzijamas (3776 m) Japānā. 1991. gadā filmā „Dieva bruņas-2” tika filmēts Jozefa Švaicera konstrukcijas zorbs. Šī epizode gan jāsauc par radošu fantāziju, jo reāla zorba nolaišanās no tik krauja kalna neatstātu no zorbonauta ne slapju vietu.

Pēc šīs filmas līdz 1994. gadam neviens par zorbu neko nav dzirdējis. Un tikai 90-to gadu vidū, kad džeki no Jaunzelandes palaida bumbas ražotnē, pie viena piesavinoties izgudrojuma autortiesības, un nodēvējot sfēru par zorbu, visa pasaule uzzināja, ka zorbs ir nezināma orbīta (daudzās valstīs Z-burts simbolizē neziņu: z-orb = nezināma orbīta)

Ripošanai no uzkalna derēs nogāze līdz 200 metriem garumā, ar slīpumu — 15-25 grādi.

Peldēšanai ūdenī – kontrolējams baseins (izzvejot zorbu no vētrainas jūras – vai jums tas ir vajadzīgs?)

Kādu maksimālo ātrumu var attīstīt ar zorbu?

Ripot ar ātrumu vairāk par 60 km/st. nav vēlams, jo tas var kļūt parāk nedroši.

Vai zorbs, ripojot pilnā ātrumā, var saplīst?

Nevar! Nedz pilnā ātrumā, nedz braucot mierīgi! Zorbs ir veiksmīgi izgājis crash-testus. Virzoties 30 jūdžu stundā ar kravu, kas imitēja piesprādzētu pasažieri, tas izturēja sadursmi ar 4 cietiem un asiem priekšmetiem, un pārlēca pāri automašīnai.

Man ir liels svars. Vai es drīkstu vizināties zorbā?

Lai gan „liels” ir relatīvs jēdziens, atbildēsim apstiprinoši „Drīkst!” Tehnoloģija paredz uzstādīt zorbā divus stiprinājumus – pāru ripošanai. Tas paredz diezgan lielu svara slodzi.

Kas notiks, ja zorbā apvemšos?

Šīs jautājums, ar vienādu spēku saviļņo cilvēkus visā pasaulē! Paldies Dievam, pagaidām nekas tamlīdzīgs nav noticis. Pēc 10 000 nolaišanām nevienam zorbonautam nav palikusi slikta duša. Jūs taču negrozāties kā veļa veļas mašīnā – vienam pilnam apgriezienam bumbai nepieciešami veseli 10 metri.

Un vispār – kosmiskas sajūtas ne vienmēr pieprasa kosmiskus ātrumus…

Zorbinga klasifikācija

1. Hill zorbing (laišanās pa nogāzi)
— harness hill zorbing (ar stiprinājumu bumbas iekšienē)
— free hill zorbing (bez zorbonauta stiprinājuma)
— run zorbing (skriešana pa līdzenu horizontālu virsmu)
— hill run zorbing (skriešana lejā pa nogāzi)

2. Hydro zorbing (laišanās pa nogāzi zorbā, kas uzpildīts ar ūdeni)
— harness hydro zorbing (laišanās pa nogāzi zorbā, kas uzpildīts ar ūdeni, kad cilvēks ir nostiprināts zorba iekšā)
— run hydro zorbing (skriešana pa nogāzi zorbā , kas ir uzpildīts ar ūdeni)

3. Aqua (water) zorbing (zorbings uz ūdens virsmas: soļošana, skriešana, fitness-vingrošana)
— harness aqua zorbing (pie kutera piesiets zorbs ar iekšā piesprādzētu zorbonautu)

4. Snow zorbing (nolaišanas no ledus un sniega nogāzēm)
— harness snow hill zorbing (ar nostiprinājumu zorba iekšā)
— free snow hill zorbing (bez zorbonauta stiprinājuma)
— run snow zorbing (skriešana pa līdzenu horizontālu virsmu)
snow hill run zorbing (skriešana pa sniega nogāzi)

5. Aero zorbing (zorbings aerodinamiskas caurules iekšienē)

(с) informācija no weblapām www.snegny.ru, www.zorbs.ru и Vikipedijas — brīvas enciklopēdijas.

DĀVANU KARTES!

Meklējat neparastu dāvanu draugam? Sikumi.lv dāvanu veikalā – noliktavā var nopirkt skaistas un spilgtas dāvanu kartes visām Zorb.lv atrakcijām!